Tatai vár, Komáromi erőd, Komárno

2018.05.24

A napocska még gyenge sugarai cirógattak a találkozó színhelyén, biztatva, hogy nem válik be az előre bezengett meteorológiai ijesztgetés, mert egész napos országos esőt és felhősödést helyeztek kilátásba. Időre érkezett mindenki és vidáman indultunk útnak a kitűzött célpontunk: a Tatai vár és a Komáromi erőd, valamint Komárno felfedezésére.

Nagyon szorosra volt számítva az időnk a nagy távolság miatt, s ezért izgultunk, amikor a busz sofőr olyan jelzést kapott, hogy baleseti helyszínelés miatt célszerűbb az autópályát kikerülni. Persze a választott útvonalon is nagy volt a zsúfoltság, lassan haladtunk.

De időben megérkeztünk a Tatai vár előcsarnokába, ahonnan elkezdtük körbejárni a vár által nyújtott látványosságokat.

Tatai vár

A XIV. század végén az Öreg vár, az Öreg tó északi partján épült. Az épület nem védelmi célra épült eredetileg, hanem nyaralónak, várkastélynak és vadászkastélynak. Zsigmond király építette, majd Mátyás király kedvenc pihenő helye lett. Többször cserélt gazdát, végül 1945-ig az Eszterházy család tulajdonába került. A várat eredeti vízárok-védelmi rendszer övez.

A várban a Kuny Domonkos Múzeum állandó helytörténeti kiállításán mutatja be a gyűjteményüket: a római és középkori kőtár mellett a lovagtermet valamint a lovagalakos kályhát is láthattuk. Helytörténeti kiállításon a tatai céhek történetét, a fazekasságot és rákos kerámiákat ismertünk meg.

A Monostori erőd

Az előre jelzett és foglalt időpontra szerencsésen, időben érkeztünk. Lenyűgöző látványt mutatott a klasszicista stílusú hadtörténeti műemlék. Az idegenvezetőnk nagyon szemléletesen magyarázta a vár építésének egyedül álló kivitelezését, a 4-5-6 szögletesre faragott kövek egymáshoz való illesztését, valamint a falak tetején a 3-4 méter magasan felrakott föld bástyát.

Az erőd a magyar honvédség céljait szolgálta. Harci események itt nem történtek, kiképzőközpontként és fegyverraktárként használták. A II. világháborúban innen indultak a katonák a Don menti csatákba. 1945 után a Vörös Hadsereg Közép Európa legnagyobb lőszerraktárát alakította itt ki. Távozásuk után lepusztult termeket hagytak maguk után.

Láttunk 1-2 berendezett termet, a gyengélkedőt, a híradós szobát, a katonai ládák raktárát stb.

Hosszú folyósokon haladtunk végig, melynek egyik oldalán a kiépített lőréseket figyelhettük meg. A belső tér sajnos nagyon lepusztult állapotban van. A séta végén jólesett kimenni a szabadba a hűvös kazamata- belső után a kinti kellemes napsütötte területre. De azért még felmásztunk a Dunai erőd falára, ahol már láttuk következő célpontunkat: Komárno-t.

Komárno

Az Erzsébet hídon átkelve a Komárno (Révkomáromi) városközpontba érkeztünk. A városháza impozáns épülete fogadott minket a Klapka téren, előtérben a névadó Klapka György honvédtábornok szobra áll.

Az Európa Udvar, Komárno történelmi városának egyik legnagyobb turisztikai látványossága. A tér 45 különböző európai ország építészeti stílusát magán viselő építményekkel várja a turistákat. A téren pavilon is található zenészek számára, valamint a híres európai mecénások szobrai pl.: Mária-Terézia, Mátyás király szobrok és egy 33m magas kilátó torony. A tér a sokszínűséget szimbolizálta, és hogy milyen jól megférhet egymás mellett a sok stílus (a sok nép).

A szökőkút hűs permetezése alatt csináltuk a csoportképünket, majd indulnunk kellett, hogy időben, élményekkel gazdagon érkezzünk haza Egerbe!

Hamarosan egy komor sötét felhőrétegbe akadtunk, ami ránk zúdította az összes vízkészletét és így vízibuszban smiley érezhettük magunkat. Az addigi felhevült levegő is lehűlt és alaposan bepárásodott.

Késő este, fáradtan, de élményekkel bővelkedve érkeztünk haza, azzal a gondolattal, hogy hasznosan töltöttük el a napunkat.

Képgalériánk megtekinthető ide kattintva.

Foglalkozások

Minden hónap harmadik keddjén 14 órától az Egri Civil Házban a 7-es nagyteremben.

3300 Eger, Bajcsy Zs. u. 9. (8-as csengő)

Szeretettel várunk minden érintett érdeklődőt!

A klub támogatója az Egri Kulturális és Művészeti Központ.

Elérhetőségek

Amazonok Klubja Eger

Levelezési cím:

Eger, Bolyki Tamás u. 11.

Rákbetegek Országos Szervezete

1122 Budapest, Ráth György u. 7-9.

Levelezési cím:

1126 Budapest, Böszörményi u. 20-22.

Hírek

Klubnap változás
A novemberi klubnap időpontja változik | 2019.11.08

Felhívom klubtagjaink figyelmét, hogy a november havi klubnap nem 19-én lesz megtartva, ... Olvass tovább

Kékestető
kirándulás | 2019.06.29

2019. július 2-án Kékestetőre kirándulunk. Találkozunk 8:20-kor az egri buszpályaudvaron. ... Olvass tovább

Galyatető
kirándulás | 2019.06.20

2019. június 25-én Galyatetőre kirándulunk. Találkozunk 8:20-kor az egri buszpályaudvaron. ... Olvass tovább