Kassa

2019.05.29.

Kassa történelmi belvárosának látogatása.

Bár a meteorológia már napok óta ijesztgetett minket az egész napos esővel, Egerben volt is részünk belőle, de nagyon bíztunk abban, hogy szép, nyugodt, esőmentes és napsütéses időnek nézünk elébe. Már a reggeli induláskor kikandikáló napocska biztatóan mosolygott a csoportra. Zökkenőmentes utunk volt, időben Kassára érkeztünk. Az előre megtervezett útiterv szerint először a Felvidék legszebb gótikus katedrálisát- a Szent Erzsébet székesegyházat kerestük fel. Szerencsére volt egy magyar nyelven beszélő idegen vezető hölgy, aki nagyon tüzetesen elmagyarázta a templom történetét. Az eredeti plébánia egyhajós templom leégése után egy öthajós terv elképzelése szerint készült, melyet egy újabb tűzvész pusztított. Majd 1877-96 között Steindl Imre újratervezéssel öthajóssá alakítja át, és az északi szárny alá építik a Rákóczi-kriptát. A templom főbejáratán át bejutva lenyűgöző látvány fogadott. A legnagyobb kincs a Szent Erzsébet főoltár 48 gótikus táblaképével. A szárnyas oltáron áll Szűz Mária a kis Jézussal a karján, mellette két oldalt két Szent Erzsébet. 16 méter magas szentség tartóját Kassai István faragta.

Lemehettünk a Rákóczi kriptába, ahol 1906-ban helyezték örök nyugodalomba II. Rákóczi Ferenc fejedelmet, akinek a maradványait Rodostóból szállították haza. Kőkoporsójában helyezték el édesanyja Zrínyi Ilona és fia József hamvait is. A kriptában láttunk még három kőkoporsót, amiben a fejedelem Rodostóban hű társai nyugszanak: gróf Eszterházy Antal, Sibrik Miklós és gróf Bercsényi Miklós. Nagyjaink tiszteletére elénekeltük a magyar Himnuszt.

Ezek után a királylépcsőn feljutva a királyi oratórium megtekintésére kaptunk lehetőséget. A dóm mellett áll a gótikus stílusú Szent Mihály kápolna, melyet szintén kinyitott számunkra az idegenvezető hölgy. A torony megmászására is akadt még legalább 10 fő, akik nagy élménnyel tértek vissza a földre.

A székesegyház mellett áll a 45 méter magas harangtorony, előtte találjuk a Szent Orbán harangot, amit a súlyánál fogva nem bírta el a dóm tornya. A harangtoronyban a harang ennek a másolata van.

A harangtorony melletti ligetben hallgattuk a zenélő szökő kutat, és pont délben a harangjátékot is. A szökőkút mögött látható az Állami Színház.

Ezután mentünk át a Rodostói házba: Kassán található Rákóczi-emlékhely, annak a háznak az utánzata, ahol a II. Rákóczi Ferenc fejedelem 1720 és 1735 között száműzetésben élt, és halt meg. A kassai vár egyik legrégebbről fennmaradt részlete, a Hóhérbástya udvarán áll a kétemeletes épület, amelyet 1991-ben nyitottak meg a nagyközönség számára. Az eredeti Rodostóban található ház kivitelezésében a fejedelem saját kezűleg is részt vett.(kitanulta az asztalos mesterséget). A ház idegenvezetője egy feltehetően magyar származású hölgy, aki olyan kedvesen fogadott minket és fantasztikus tudásával, az események ábrázolásával úgy lekötötte a csoport figyelmét, hogy észre sem vettük az idő múlását. Először, az udvaron a szabadtéri színpad lelátóján mesélt a XVIII. századi történelmi eseményekről, a Rákóczi család történetéről és a kis Ferenc születéséről, majd apja halála utáni neveltetéséről a császári udvarban. Majd betértünk az épületbe, ahol a földszinten lévő egyik helyiségben ahol képeket láttunk a fejedelem édesapjáról, édesanyjáról, harcostársairól és a borsi házról. A következő szobában a fejedelem és a társainak haza szállításáról készült fotókat, majd tovább haladva emléktárgyakat, a fejedelem személyes tárgyait, majd mozgó filmen a fejedelem újra temetéséről szóló filmet láttuk. Az emeleten emléktárgyakat, miseruhát, akvarelleket és a Rodostói eredeti ebédlőt láthattuk, melyeket szétszedve ládákban szállították ide.

Az udvaron, hatalmas kőtömbön látható a fejedelem szobra áll, melyet a Magyar Köztársaság adományozott 2006-ban a fejedelem újratemetésének 100-ik évfordulójára.

Kirándulásunk sajnos hamarosan, az idő rövidsége, valamint a haza út hosszúsága miatt véget ért. De útközben is akadt egy esemény: olyan zuhé kapott el minket, hogy a busz néhol csak araszolva közlekedett. Fáradtan, de a sok élménnyel gazdagodva tértünk haza.

A kirándulásról készült galériánk megtekinthető itt.

Foglalkozások

Minden hónap harmadik keddjén 14 órától az Egri Civil Házban a 7-es nagyteremben.

3300 Eger, Bajcsy Zs. u. 9. (8-as csengő)

Szeretettel várunk minden érintett érdeklődőt!

A klub támogatója az Egri Kulturális és Művészeti Központ.

Elérhetőségek

Amazonok Klubja Eger

Levelezési cím:

Eger, Bolyki Tamás u. 11.

Rákbetegek Országos Szervezete

1122 Budapest, Ráth György u. 7-9.

Levelezési cím:

1126 Budapest, Böszörményi u. 20-22.

Hírek

Klubnap változás
A novemberi klubnap időpontja változik | 2019.11.08

Felhívom klubtagjaink figyelmét, hogy a november havi klubnap nem 19-én lesz megtartva, ... Olvass tovább

Kékestető
kirándulás | 2019.06.29

2019. július 2-án Kékestetőre kirándulunk. Találkozunk 8:20-kor az egri buszpályaudvaron. ... Olvass tovább

Galyatető
kirándulás | 2019.06.20

2019. június 25-én Galyatetőre kirándulunk. Találkozunk 8:20-kor az egri buszpályaudvaron. ... Olvass tovább